La Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!

va nèixer el gener de 2001 com un lloc de trobada de les persones interessades i preocupades per la situació de les comunicacions viàries, ferroviàries i telemàtiques de la comarca del Ripollès.

Aquesta es la pàgina oficial de la Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!, una iniciativa que pretèn sobre unes bases programàtiques establertes en el manifest fundacional de gener de 2001, la millora de les comunicacions de la comarca del Ripollès.


- Compromisos ferms i prou promeses
- Projectes racionals i respectuosos amb l’entorn
- Més enllà de la comarca, per prosperar

________________________

Toses, 10 any més?

Pere Jordi Piella i Vilaregut
Alcalde de Ripoll 1979-1993
Coordinador de la Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!

Segons informacions fiables i d’alt nivell , s’està treballant amb la hipòtesi que el túnel de Toses -que ha de connectar la Vall de Ribes i la Cerdanya tot potenciant el sector serveis del Ripollès i Osona- no es començarà fins d’aquí a 10 anys. La excusa es el pla de austeritat amb la retallada de inversions per reduir el dèficit de l’Estat. D’una manera o d’una altre, durant els darrers 25 anys, el grup de pressió que hi ha darrera del túnel del Cadí ha aconseguit, per una banda, que els accessos als Pirineus per el Ripollès i la C-17 avancessin més a poc a poc que els accessos per l’Eix del Llobregat i per l’altre que el túnel de Toses no pugui ser una realitat fins que no finalitzi la explotació privada del Cadí l’any 2022. Els obstacles al llarg del temps han estat diversos; es poden citar projectes inicialment irracionals a la C-17 (collada de Terradellas, variant de les masies de Voltregà etc.), actuacions dilatòries, com les accions judicials que a la fi han estat desestimades per el Tribunal Suprem i també motius ambientals de protecció de la natura, etc. Ara l’excusa es la crisi amb la que es vol justificar qualsevol mesura.

Aquest tema i el de les altres infrastructures de la comarca i de la Catalunya interior va ser l’eix de debat en la darrera reunió de  la Platafroma ciutadana El Ripollès existeix! Davant d’aquest escenari que, una altre vegada, sembla que vol tornar a aplicar la màxima “poco dinero (pocs vots ) poco sermón”, cal carregar-se de raó. Alguns dels arguments plantejats per reivindicar, una vegada més, infrastructures estratègiques per la comarca i la Catalunya interior eren, per una banda, fer veure als responsables polítics i institucionals que aquelles formen part de les infrastructures dels Pirineus -com fa palès el Pacte Comarcal per les infrastructures del Ripollès- i per l’altre que si es vol aconseguir un estalvi real, aquest es troba més en les grans inversions -algunes difícils de justificar com, entre d’altres, soterrar el Tren d’Alta Velocitat ( TAV) a Girona- i no en inversions estratègiques que, com el túnel de Toses o la doble via ferroviària fins a Vic, representen inversions infinitesimals dins els pressupostos del ministeri de Foment.

Centrant-nos en el túnel de Toses, aquest no s’ha de veure, que també, com una connexió entre Ribes de Freser i la Cerdanya sinó com una part important de l’Eix Pirinenc que, fa decennis, pretén convertir-se en una via de comunicació important de la serralada pirinenca des de Port Bou en el Mediterrani fins Irun en el mar Cantàbric. Amb les carreteres peninsulars actuals per a mols ciutadans de Catalunya desplaçar-se a la Vall d’Aran o al País Basc els hi es més fàcil, en temps i en diners, travessar la frontera amb França i arribar a aquells indrets per els vials del país veí. Una pregunta a fer sobre aquest tema als responsables institucionals i polítics: quant de temps fa que el túnel de Toses es prioritat per la província de Girona? Des de l’any 1982 si hem de fer cas al que varen manifestar, en aquell temps, totes les forces polítiques? O des de, l’any 2000, quant el Senat va aprovar iniciar el túnel l’ any 2007?

Ripoll, 28 de juny de 2010.-