La Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!

va nèixer el gener de 2001 com un lloc de trobada de les persones interessades i preocupades per la situació de les comunicacions viàries, ferroviàries i telemàtiques de la comarca del Ripollès.

Aquesta es la pàgina oficial de la Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!, una iniciativa que pretèn sobre unes bases programàtiques establertes en el manifest fundacional de gener de 2001, la millora de les comunicacions de la comarca del Ripollès.


- Compromisos ferms i prou promeses
- Projectes racionals i respectuosos amb l’entorn
- Més enllà de la comarca, per prosperar

________________________

El Pal General, el ferrocarril i el Ripollès

(Octubre de 2002 )

En el decurs del darrer mes la premsa s’ha fet reso de tres noticies que, no obstant no afectar directament a Ripoll i al Ripollès, estan relacionades i ,en el futur, poden tenir una incidència important en el desenvolupament de la nostre comarca. Una va donar-la “El 9 Nou” tot titular-la “ Un grup francès es fixa en Manlleu per traslladar mercaderies amb tren” , una altre , extreta de “ El Pais”, deia “ Las fronteras de Irun y La Jonquera se aproximan al colapso” la darrera, aquesta de “ La Vanguardia” informava “El puerto de Barcelona establece un centro logistico en Toulouse”.

Analitzant-les de seguida es veu que tenen el factor comú del ”Llibre Blanc de la Unió Europea sobre el transport en l’horitzó del 2010”. Aquest, i davant de la saturació i dificultats creixents del transport per carretera, aposta decididament per el FFCC ( en el cas de Espanya l’objectiu es assolir que un 15% del transport es faci per ferrocarril davant del escàs 4% actual) . Aquesta fita es relativament baixa si ens fixem que a Suïssa el transport ferroviari representa el 37%.

Davant la impossibilitat de que el FFCC arribi als molls de carrega de totes les empreses, es clar que els camions i el transport automòbil en general s’hauran de encarregar del transport des de les empreses fins les terminals ferroviàries, es a dir seran necessàries unes superfícies importants per fer possible l’intercanvi ferrocarril /automòbil. Les zones o comarques que planifiquin aquest servei, al tenir visió de futur , seran capaces de generar mes progrés i riquesa i per això estaran millor valorades per el mon empresarial. El grup francès que es vol establir a Manlleu aposta decididament per el negoci que veu darrera de la zona ferroviària de intercanvi.

Davant de la línia internacional de FF.CC. Barcelona -Ripoll- Puigcerdà- Paris ,el nou Pla General de Ripoll, parteix de una visió que coincideix amb la que , en passat , tenia la RENFE , es a dir que aquest ferrocarril ha d’anar a menys i que mantenint el que tenim ja n’hi ha prou. Donat que un Pla General ha de planificar el futur fora millor que es fixes amb el que diu la Unió Europea per el ferrocarril i en les apostes estratègiques que ja estan fent entitats tan importants com el Port de Barcelona.

Una de les avantatges que te Ripoll i el Ripollès es precisament tenir una infrastructura tan important com el FFCC. Son contades les comarques que poden dir el mateix. Davant d’aquest fet es poden adoptar dues postures una de passiva , la recolzada per el Pla General , que es conformem en ser només una zona de pas del ferrocarril- similar als pobles per els que hi passa la autopista però que només veuen passar-hi els cotxes- i l’altre - ambiciosa , activa i en visió de futur- es, aprofitant las dinàmiques de la Unió Europea i del Port de Barcelona; preveure una reserva ferroviària perquè les empreses del Ripollès tinguin a prop un centre intermodal ( es així com anomenen la zona per fer l’intercanvi ferrocarril / camió). No disposar d’aquest servei pot originar que , a mes de disminuir els atractius industrials de la comarca, les empreses actualment existents es plantegin traslladar-se a altres indrets que els hi puguin oferir.

També es veritat que aquesta reserva ferroviària no ha de ser precisament a Ripoll , pot ser en un altre poble de la comarca , el Ripollès no disposa de suficients terrenys útils i les distancies no son tan grans com per que tots els pobles puguin tenir tots els serveis. Si es vol un futur sostenible- que sembla que tothom el fixa en la indústria i potenciar també el turisme – cal que es comenci a pensar en compartir infrastructures . Un Pla Territorial , que hauria de impulsar el Consell Comarcal, pot ajudar a evitar que si cada poble ho vol tenir tot al final no es tingui res competitiu i en visió de futur.

En els darrers anys Ripoll i el Ripollès ha disminuït la seva importància estratègica dins el territori ; de estar situada en una de les principals vies de comunicació amb França, la N-152, la seva importancia ha anat passant a una posició secundaria primer amb la construcció de la autopista Barcelona- França i mes tard al construir-se el Túnel del Cadí en lloc del de Tosses. Potenciar el ferrocarril Barcelona-Toulouse i que aquest tingui infrastructures importants al Ripollès pot ajudar a augmentar el potencial econòmic de la comarca i recuperar importancia estratègica . Ho fa el nou Pla General de Ripoll o un futur Pla Territorial del Ripollès?

Per totes aquestes raons i d’altres “El Ripollès Existeix” va decidir , en la seva reunió del passat mes de setembre, presentar al·legacions al Pla General de Ripoll.

Octubre de 2002.-

Pere Jordi Piella
Alcalde de Ripoll 1979-93
Coordinador de El Ripollès Existeix