La Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!

va nèixer el gener de 2001 com un lloc de trobada de les persones interessades i preocupades per la situació de les comunicacions viàries, ferroviàries i telemàtiques de la comarca del Ripollès.

Aquesta es la pàgina oficial de la Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!, una iniciativa que pretèn sobre unes bases programàtiques establertes en el manifest fundacional de gener de 2001, la millora de les comunicacions de la comarca del Ripollès.


- Compromisos ferms i prou promeses
- Projectes racionals i respectuosos amb l’entorn
- Més enllà de la comarca, per prosperar

________________________

Variant de Ribes de Freser

Ripollès, 7 d’abril de 2008.-


La permanent de la Plataforma ciutadana El Ripollès Existeix! va acordar, en la seva darrera reunió, adreçar a la opinió publica el següent comunicat:

Cal felicitar-se per la licitació de la redacció del projecte de la variant de Ribes de Freser, però cal reclamar alhora contestació a les al·legacions fetes al projecte de Toses.

La variant de Ribes de Freser, que comptarà amb un túnel d'un quilòmetre i mig, així com dues rotondes seguides d'una via d'accés d'uns 500 metres per cada costat, ha de suposar una important millora urbana per la població de Ribes de Freser i alhora una millora viària per la comunicació entre el Ripollès i la Cerdanya, amb un cost de 45 milions d'euros.

Però aquesta obra no és més que el primer pas de cara a construir el reivindicat túnel de Toses i revisar tot el traçat de la N-152 entre el Ripollès i la Cerdanya.

En aquest sentit, volem reclamar que el Ministeri de Foment contesti les al·legacions formulades als estudis de traçat posats a informació pública.

En aquesta aspecte trobem desafortunat que el projecte de variant de Ribes de Freser doni per feta una opció anomenada Baixa 60.

La Plataforma ciutadana El Ripollès existeix! considera que l’opció Baixa 80 pot ser una opció més ambiciosa però alhora, mitjançant les mesures correctores que calgui, molt més respectuosa amb l’entorn.

Les al·legacions de la Plataforma ciutadana El Ripollès existeix!, presentades ara fa 41 mesos i que encara no han estat contestades, reclamaven com element bàsic que el túnel de Toses estigués a una alçada molt més baixa del previst en els quatre variants de traçat proposades (no a 1.600 metres d’altitud, amb el greu problema que pot suposar la neu en certes èpoques de l’any i amb la llargària que sigui necessària i no supeditada als 1.800 metres previstos).

Denunciem alhora la labor obstruccionista dels promotors de túnel del Cadí, presentant actuacions en contra de les propostes de Toses.

El pressupost estimat per a fer el condicionament de tota la collada amb túnel de Toses inclòs és d'uns 227 milions d'euros. Foment ho contempla fer en tres trams, el primer del qual és la variant. El segon tram és el que inclou el túnel de Toses (estimat en uns 1.800 metres de llargària) que costaria 170 milions. El tercer tram seria per enllaçar la N-152 i la Molina, estimat en uns 15 milions.